Äppelpaj

Nä någon pomolog är jag inte, men jag har däremot ganska stor kännedom om olika tekniker att ta tillvara olika trädfrukter. När jag inte förädlar enligt konserveringskonstens regler, ta en titt i arkivet, så händer det ibland att jag svänger ihop en klassisk paj.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPajdeg:

  • 125 gram smör
  • 1 ägg
  • ½ dl florsocker
  • 3½ dl vetemjöl

Starta ugnen, vrid termostaten till 200 °C.

Blanda samman ingredienserna till pajdegen. Tryck ut pajdegen i en ugnseldfast form. Ställ in pajformen i kylskåp för att vila i 30 minuter.

Fyllning:

  • 5 st äpplen
  • 1 dl mandelmjöl
  • ½ dl muscavadosocker
  • kanel efter smak

Kärna ur och skiva äpplena. Lägg äpplena i pajskalet. Pudra över mandelmjöl, muscavadosocker och kanel. Ställ in i ugn och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter.

Servera ljummen tillsammans med vaniljgrädde eller marsansås.

Lämna en kommentar